Vai arī kafejnīcās un bāros jāatstāj dzeramnaudas?

Mūsdienās dzeramnaudas Latvijā kļūst arvien populārākas. Ja pirms dažiem gadiem dzeramnaudas tika uzskatītas par lielu greznību jeb no citām kultūrām aizgūtu fenomenu, tad tagad jau tā vairāk ir nepieciešamība, turklāt dzeramnaudas tiek piešķirtas ne vien dārgos izsmalcinātos restorānos, kur viesmīlim nākas nopulēties, lai klienti būtu apmierināti ar sniegto servisu, bet arī bāros un kafejnīcās. Kā tad īsti ir vai dzeramnaudas vispār ir obligāts un kādos gadījumos tieši tās vajadzētu piešķirt? получить лучшее предложение.

Vispārīgi dzeramnaudu kultūras dažādās valstīs ļoti atšķiras. Piemēram, Francijā dzeramnauda ir pašsaprotama, vismaz restorānu industrijā. Viesmīļi nereti oficiāli nopelna ļoti maz, jo lielākā daļa viņu algas veidojas tieši no saņemtajām dzeram naudām. Daudzās citās Rietumeiropas valstīs situācija ir līdzīga – dzeramnauda ir daļa no apkalpojošā personāla ienākumiem. Spānijā, savukārt, lielas dzeramnaudas parasti negaida, bet tas vairāk ir kā jauks žests – dažas monētas pateicībā par jauko apkalpošanu. Japānā dzeramnauda var tikt uzskatīta pat apvainojumu, jo ar naudu mētājas tikai bagātnieki, kas vēlas izcelt savu stāvokli sabiedrībā. Kā redzams, vienotas dzeramnaudu piešķiršanas sistēmas nav pat restorānu industrijā, tāpēc nevienam nebūtu jākaunas par to, ka nezina kā piešķirt vai nepiešķirt dzeramnaudas konkrētās situācijās, tomēr ja vēlaties būt īpaši pieklājīgs, ir dažas lietas, ko derētu iegaumēt.

Pirmkārt, dzeramnauda nav obligāta nevienā gadījumā. Tā ir pateicība par laipnu apkalpošanu, līdz ar to, ja uzskatāt, ka viesmīlis vai bārmenis dzeramnaudu nav pelnījis, jums tā nav jāatstāj. Arī tad, ja iestāde ir pieskaitījusi dzeramnaudu pie kopējā rēķina, jūs varat atteikties to maksāt un lūgt atrēķināt. Protams, šādi būtu ieteicams rīkoties vien tad, ja viesmīlis vai bārmenis tiešām nav bijis uzdevuma augstumos un pieļāvis kādu kļūdu pildot savus pienākumus.

Arī noteiktas summas, kādu jāatstāj dzeramnaudā nav. It kā ir pieņemts, ka jāatstāj vismaz 10% no kopējās rēķina summas, taču tas ir tikai ieteicamais dzeramnaudas apjoms. Jūs varat dot gan lielāku, gan mazāku dzeramnaudu, atkarībā no jūsu vēlmēm un iespējām. Varbūt nebūtu vēlams vienīgi atstāt ļoti mazu dzeramnaudu, jo tas daudzās kultūrās nozīmē, ka apkalpošana vai kas cits jums nav paticis un esat iestādē vīlies.

Ja runājam tieši par dzeram naudām kafejnīcās un bāros, nevis restorānos, tad tā ir pilnīgi brīva izvēle. Neviens par jums neko sliktu nepadomās un neko neteiks, ja dzeramnaudu neatstāsiet. Patiesībā, atstājot dzeramnaudu drīzāk tiek izrādītas simpātijas viesmīlim vai bārmenim par īpaši izcilu servisu vai papildus pakalpojumiem. Kafejnīcās dzeramnaudas tiek atstātas biežāk nekā bāros, jo ar viesmīļiem apmeklētājiem ir lielāks kontakts nekā ar bārmeņiem, taču arī tas nav obligāti.

Lielākajā daļā valstu, dzeramnaudas jebkurā gadījumā ir tikai jauks žests, neatkarīgi no tā, vai apmeklējat augstas klases restorānu vai parastu bāru. Ja jums konkrētā iestāde un tās apkalpojošais personāls patīk, vienmēr varat viņus atalgot ar dzeram naudām, taču nevienam nevajadzētu apvienoties arī tad, ja izvēlaties to nedarīt. Tā ir katra pašā brīva izvēle. To apstiprina Fixdengi.

Bāru industrijas aktualitātes

Mūsdienās visu nosaka jaunākās aktualitātes un modes tendences, ne tikai apģērbu un dizaina industrijās, bet arī bāru industrijā. Tikai tie bāri, kas apmeklētājiem var piedāvāt ko jaunu un nepārtraukti seko līdzi laikam, spēj piesaistīt klientus vairāku gadu garumā un saglabāt savu popularitāti. Lai zinātu, kas ir aktuāli pašlaik, izveidojām saraktu ar jaunākajām bāru industrijas modes tendencēm, ko pamazām pārņem bāri visā pasaulē.

1. Vietējo produktu izmantošana
Restorānu industrijā vietējo produktu izmantošana jeb tā saucamā farm-to-table ideoloģija nav nekas jauns, taču nu tas ienācis arī bāru industrijā izveidojot farm-to-shaker ideoloģiju. Svaigi, gardi kokteiļi, kas gatavoti no vietējiem produktiem ir ļoti iecienīti. Kaut gan alkoholiskie kokteiļi paši par sevi netiek uzskatīti par veselīgiem, tomēr arī bāru industrija cenšas iekļauties veselīgā dzīvesveida lauciņā, piedāvājot vitamīniem bagātus kokteiļus, kas gatavoti no bioloģiskiem, veselīgiem un pats galvenais, ļoti garšīgiem augļiem, dārzeņiem, ogām un pat ziediem.

2. Personalizēta viesu apkalpošana un izglītošana
Mūsdienās viesmīlības industrijā arvien lielāka nozīme tiek piešķirta tieši apkalpošanai un pieredzējuma gūšanai. Pat tad, ja dzērieni bārā ir izcili, tas var nebūt pietiekami, lai apmeklētāji būtu apmierināti. Viņi vēlas ne tikai saņemt pasūtījumu, bet arī izzināt dzērienus, saprast, ar kādiem ēdieniem vai uzkodām tie varētu iet kopā utt. Tāpat kā restorānos vīnzinim ir jāizglīto apmeklētāji, sniedzot īsu ievadkursu vīnu pasaulē, tāpat bārmenim ir jānodrošina personalizēta apkalpošana ikvienam klientam.

3. Sadarbība ar mazajiem alkohola ražotājiem
Tāpat kā ēdinu industrijā arī bāru industrijā ienāk gardēdība jeb dzērienu baudīšanas māksla. Tas nozīmē, ka dzēriens tiek izgaršots līdz vissīkākajām niansēm. Lai radītu šīs neparastās un interesantās garšu buķetes, bāri sadarbojas ar mazajiem alus darītājiem, nevis vienkārši izmanto lielo piegādātāju pakalpojumus. Mazo ražotāju alkohols jeb tā saucamie craft spirits ir garšas ziņā ļoti daudzveidīgi. Šīs atšķirības garšā rada katra brūvera īpašās dzēriena darīšanas metodes, kā arī izmantotās sastāvdaļas. Šāda alkohola izmantošana dzērienos ļauj radīt tiešām izsmalcinātus kokteiļus.

4. Savdabīgs interjers
Tomēr ar dzērieniem vien neviens bārs tālu netiks. Bāru industrija kļūst arvien izsmalcinātāka un arvien lielāka nozīme tiek piešķirta interjera dizainam. Tas, kādam tieši jābūt šim dizainam ir atkarīgs no katra bāra īpašnieka vēlmēm. Jo oriģinālāk un savdabīgāk, jo labāk. Mūsdienās popularitāti strauji gūst tieši tie bāri, kas izveido īpašu konceptu, ideoloģiju un pieskaņo tam savu interjeru. Cilvēki gaida ko jaunu un nebijušu, nevis tradicionālās bāra letes ar augstiem krēsliem un pieklusinātu apgaismojumu.

5. Reģionālo dzērienu izmantošana
Katrai valstij ir savas tradicionālās alkohola darīšanas tradīcijas. Piemēram, Francijai, Itālijai un daudzām citām zemēm ir senas vīna darīšanas tradīcijas. Skotijai visraksturīgākās ir viskija darīšanas tradīcijas. Latvijā un vēl daudzās citās valstīs tradicionālais dzēriens ir alus. Katra reģiona bāri cenšas piedāvāt sev raksturīgākos dzērienus. Protams, tos var pasniegt mūsdienīgā manierē un baudīt netradicionālos veidos.

Savdabīgākie bāri Rīgā

Rīga ir ļoti dzīvīga pilsēta un labu izklaides un atpūtas iespēju tajā netrūkst. Ik uz soļa var atrast kādu labu bāru, restorānu, kafejnīcu vai naktsklubu, kas laipni gaidīs ciemos apmeklētājus. Pamatā gan šāda veida iestādes ir visai vienveidīgas. Tas attiecas gan uz interjeru, gan mūziku un izklaidi, gan atmosfēru kopumā, taču starp visiem tipiskajiem Rīgas bāriem ir iespējams atrasta arī visai savdabīga koncepta iestādes, kas izceļas uz pārējo fona. Ja arī jums ir apnicis iet uz populārajiem Vecrīgas bāriem, kas ne ar ko neizceļas, izmēģiniet kādu no sekojošajām iestādēm.

Kaņepes Kultūras centrs ir ļoti interesanta un, nu jau arī apmeklētāju vidū, iecienīta vieta. Tas nav tikai parasts bārs. Tā ir vieta, kurā regulāri notiek dažādi kultūras pasākumi un citi notikumi brīvā gaisotnē. Daļu šarma šai vietai piedod tieši pati ēka, kurā tā atrodas. Kaņepes Kultūras centra ēka ir loti sena un ar garu un interesantu vēsturi. Arī kādreiz šeit nosirsinājās saviesīgi pasākumi, ko rīkoja baltvācu un krievu aristokrāti. Vēlāk māju izmantoja Mākslas akadēmijas studenti. Ilgus gadus ēka bija pamesta, taču tad Kaņepes Kultūras centrs deva tai otro elpu un nu atkal tā ir saviesīga vieta, kur baudīt gan kultūru, gan labu mūziku, gan dzērienus, gan arī labu kompāniju. Šī vieta vairāk atgādina privātus apartamentus ar ērtu terasi, nevis parastu komerciālu bāru.

Krogs/bārs Folkklubs ALA Pagrabs ir ļoti iecienīta izklaides un atpūtas vieta. Šī bāra koncepts ir īpašs ar to, ka šajā vietā satiekas senlatviešu tradīcijas kopā ar mūsdienu moderno pasauli. Tā ir mūsdienīga vieta, taču tajā iespējams klausīties gan latviešu gan cittautu folkmūziku, kā arī baudīt senos latviešu ēdienus un dažādu šķirņu latviešu alu. Arī atrašanās vieta piedod vietai vajadzīgo noskaņu. Bārs ir izvietots senos vīna pagrabos, kas rada ļoti senatnīgu un antīku noskaņu. Šī ir vieta, kur var gan mierīgi un nesteidzīgi atpūsties, gana arī kārtīgi izklaidēties un izdejoties pie latviešu folkmūzikas.

Atpūta kafejnīcā/bārā Café Leningrad ir kā ceļojums laikā. Šajā vietā viss izskatās kā no padomju laikiem. Viss interjers ir saistīts ar padomju laiku tematiku. Bārā ir veclaicīgas mēbeles, televizori, komunisma simboli, fotogrāfijas, grāmatas utt. Tomēr, šī nav tikai vieta vecāka gadagājuma cilvēkiem, kur sajust nostalģiju un gremdēties atmiņās. Café Leningrad ir ļoti iecienīta vieta jauniešu vidū, galvenokārt tāpēc, ka bārā tiek atskaņota moderna rokmūzika un valda visnotaļ mūsdienīga gaisotne.

Chomsky ir iespējams vienīgais bārs pasaulē, kas godina lingvistu, filozofu un politisko aktīvistu Avramu Noamu Čomski (Avram Noam Chomsky). Bāra ideoloģija atbilst šī aktīvista uzskatiem un viņi piekrīt, ka vara pēc būtības ir neleģitīma, un varas pienākums ir skaidrot katru savu izpausmi nevis mūsu pienākums pakļauties. Par spīti šim visnotaļ politiskajam konceptam, bārs ir politkorekts un nevienu nediskriminē. Šajā vietā ir iespējams gan klausīties lekcijas un iesaistīties intelektuālās diskusijās ar pārējiem apmeklētājiem, gan vienkārši atpūsties brīvā atmosfērā un baudīt ļoti interesanto un pat neparasto mūziku.

Mūzikas nozīme kafejnīcu un bāru apmeklētībā

Kā zināms, kafejnīcas, bāri, restorāni un citas līdzīgas iestādes nav tikai vietas, kur doties paēst vai iedzert. Tās ir vietas, kurās atpūsties un baudīt atmosfēru. Tas nozīmē, ka mūsdienās apmeklētājus neizdosies piesaistīt vien ar zemām cenām, labiem piedāvājumiem un garšīgiem ēdieniem un dzērieniem. Ir jānodrošina, kas vairāk. Ir jāpanāk, ka apmeklētājiem šī vieta patīk un ka viņi būs gatavi tajā atgriezties. To var panākt tikai nodrošinot patīkamu gaisotni un tās radīšanā ļoti liela nozīme ir tieši mūzikai, kāda tiek atskaņota. Kā tieši mūzika ietekmē kafejnīcu un bāru apmeklētību un kā mūzikas izvēli izmantot kā instrumentu apmeklētāju piesaistē?

Ļoti bieži apmeklētāju lēmumu palikt izvēlētajā bārā vai kafejnīcā nosaka tieši konkrētajā vietā skanošā mūzika. Pētījumi pierāda, ka 47% gadījumu, patīkama mūzika rada apmeklētājos vēli uzturēties iestādē ilgāk. 84% gadījumu laba mūzika pamudina apmeklētājus atgriezties bārā vai kafejnīcā vēlreiz. Protams, tas attiecas uz gadījumiem, kad arī viss pārējais iestādē ir vismaz apmierinošā līmenī, tomēr tas pierāda, ka mūzikai ir nozīme.

Vairumā gadījumu mūzikas izvēle bāros un kafejnīcās nav nejauša. Parasti kafejnīcām un bāriem vispirms tiek izveidots noteikts koncepts un pamata tēma. Pēc tā arī tiek piemeklēta konkrēta mūzika. Piemēram, izsmalcinātās vīna studijās un bāros skan mierīga, lēna franču mūzika vai cita mūzika, kas atbilst vīna baudīšanas kultūrai. Jauniešu kafejnīcās skan populārā mūzika, kas konkrētajā brīdī ir aktuāla. Bāros ar senatnīgu, tradīcijām saistītu noskaņu vairāk tiek atskaņota folkmūzika. Īsāk sakot, kafejnīcas koncepta izvēle parasti jau sākotnēji ir tiešā veidā saistīta ar mūzikas izvēli, tāpēc, par to, kāda stila mūziku katrā iestādē būtu jāatskaņo, jautājumu vairumā gadījumu nav. Tomēr, arī viena stila mūzika var būt ļoti daudzveidīga.

Ņemsim par piemēru jau minēto populāro mūziku. Tā tiek atskaņota ļoti daudzos bāros un kafejnīcās, tomēr, ja jautāsim, vai visās iestādēs, kur skan popmūzika, atmosfēra ir līdzīga, atbilde noteikti būs, nē. Protams, atmosfēru veido dažādu faktoru kopums, ne tikai mūzika, bet tai ir liela ietekme. Šo atšķirību rada tieši tas, kā tiek veidoti dziesmu saraksti un cik liela uzmanība vispār tam tiek pievērsta. Ir iestādes, kurās vienkārši tiek atskaņota kāda radiostacija un ir arī tādas iestādes, kurām ir speciāli veidoti mūzikas sarakti. Protams, ka otrajā gadījumā, klienti jutīsies daudz gaidītāki, jo pie atmosfēras radīšanas patiešām tiek piedomāts. Ir jāsaprot, kādu mūziku klausās iestādes mērķauditorija un to arī jāpiemeklē, citādāk tiks radīts lēts un neprofesionāls iespaids.

Vēl, izvēloties mūziku kafejnīcā vai bārā ir īpaši jāpiedomā pie apmeklētības struktūras, proti, jāpieskaņo mūzika tam, kādi apmeklētāji ierodas noteiktos laikos. Nereti apmeklētāju struktūra diennakts laikā ļoti izmainās. No rītiem un pusdienas laikā varbūt kafejnīcās vairāk ierodas vecāka gadagājuma cilvēki, kas vēlas ieturēt brokastis vai pusdienas un baudīt mierīgu atmosfēru, bet vakarā ierodas jaunieši, kas vēlas kārtīgi izklaidēties. Protams, šis ir tikai viens pieņēmums. Lai pielāgotu mūziku apmeklētāju struktūrai, iestādes pārstāvjiem pašiem ir jāizpēta, kādi apmeklētāji katrā laikā ierodas.

Mūzika kafejnīcās un bāros ir tik pat būtisks faktors kā ēdienu un dzērienu piedāvājums, apkalpošana vai interjera dizains. Ja pie tā netiks īpaši piedomāts, iestādes vērtība apmeklētāju acīs kritīsies. Tieši mūzika ir galvenais atmosfēras veidotājs, tāpēc ir jāvelta laiks tam, lai izprastu potenciālo apmeklētāju vēlmes, izveidotu atbilstošus dziesmu sarakstus un atskaņotu tādu mūziku, kas liek apmeklētājiem uz bāru vai kafejnīcu plūst straumēm.